Tabung Maya Puteriku :P

Monday, February 20, 2012

Bingka Pandan Tak Berapa Pandan :D

Salam....

hak ni kali ke 4/5 kot buat ni... amik resepi dari blog kakpia, mmg senang sgt, main cmpk2 je... heeee *almaklumla amatur yg masak, kena la cuba resepi yg mudah2 je*
bingka ni si gurl ngan hb suka kalau nak dibandingkan ngan puding jagung  
kalau puding tu, maknya sensorg je yg makan....huuuu

resepinya senang sangat... (C&P je dari blog kakpia)

2 CWN TEPUNG GANDUM
1 3/4 CWN GULA
3 BIJI TELUR(BESAR, KALAU SAIZ KECIK GUNA 4)
3 CWN SANTAN
****kALAU NAK BOH AIR PANDAN, AGAK2 DALAM 1/2 CWN JER...SO SANTAN KURANGKAN JADI 2 1/2 CWN YER
SECUBIT GARAM
PEWARNA HIJAU
BIJAN (BIJAN NI UNTUK DITABUR ATS ADUNAN BINGKA...)
1 TS PERISA PANDAN (KALAU DAH BUBUH AIR DAUN PANDAN, TAK PAYAH LETAK PERISA NI LAGI..)

** smlm nak buat xde daun pandan, so gn je pewarna ijau.... 
** bako gn 180degree dlm +-1 jam kot, agak2 la...

ni tips dari kakpia

** Gula dalam adunan tu kenalah kacau sampai gula tu hancur...(Telur, kalau boleh di kacau dgn garpu dulu sebelum tuang dlm adunan tepung tu)...pastu tapis,JANGAN LUPA tapis sebab tepung tu kan ada gluten... nanti berketul2 ...masa tuang dlm tapis tu adunan mmg tak turun laju yer kena kacau2 dan godek2 dgn senduk....JGN DIBLENDER KALAU NAK HASIL YANG ELOK...AKHIR SEKALI tuang dalam loyang BULAT, 4 SEGI atau periuk bingka... jgn lupa sapu dgn marjerin dulu supaya adunan tak melekat.Tabur bijan...kemudian bakar...


walaupon rupamu tidak semenggah, namun kao sedap di tekak kami... ahahaha *ni gurl ngan mummy dah mkn, tggal segitu je menjelang hb balik...heeee*


memandangkan kat umah ni xde loyang/tmpt pembakar bingka.... gn mangkuk steel je... heee, tu yang lain mcm je patennye.... :P


pssttt.... sambil buat post ni ngah bako satu lg bingka... muahahaha

14 comments:

YaYaNsMuM said...

Rajinnye...home cooking ni mmg terbaek!Penuh ngan TLC, tender, loving & care..

kakngah said...

waaaa.. blh jd bahan cabaran 100 setahun aku ni.
tapi, masalahnya oven aku dah terkangkang tak lek katup huhuhu!!!

kakchik@ella said...

Jelessss sgt2. Sana sini tgk blogger buat mcm2 kueh. Tak leh jadi. KC pun nak jugak!! Hehehe... Jgn caya abby sbb KC sokmo bizi gila.

mr.curly said...

makcikkkk..kueh ni kire camne..hikhik

el said...

weiii sedap ni weii
one of my febret kuehhh..mmg giler ngan kueh ni hahahaha..pandai ko buat..aku nah try tp lembik...nti aku cuba resepi hang ni k

Mak Lagenda said...

lambat sket je sampai, dah tinggal separuh je ker?? Cam tak gamak plak nak mintak klu gitu..

Huhuhu..lain kali, kena buat lg nih

bdk johor said...

Laaa.. tu bingka pandan ker?
Order 10!! hehehe

wan nurul hezrina said...

mcm mana tuh.bingka pandan yang tak berapa nak pandan?huikhik

nurul suka sangat bingka nie tapi yang takde rempah

Izan Ishak said...

tinggal separuh ye kak abby. mesti sedap sangat ni! izan dah lama tak buat kuih2 ni...malasnya je banyak...

zulkbo said...

salam..
kira okey la tu..kalau
saya senyum je sambil suap
masuk mulut..kopi jangan lupa
aaa :)

Cik Ina Do Do Cheng said...

rupa tak semenggah tak pe yang penting mamam sedap : )

mama aini said...

ehem rajinnya abby masak !!..nak sikit..

Melati Qistyna's Mummy said...

yayansmum : hehehe, tp akak ni amatur, yg simple2 bleh la... :P


kakngah : buleh2 ngah, ko sendal la ngan apa, janji pintu nya katup...muahahaha


kc : alah, nak jeles ape lak kc oiii, kc mmg hr2 dok berkuntau kat dapur... :P


mr curly : tuk lu wa kira seloyang sepoh hengget...kuikuikui


EL : ni peberet aku anak banak, tu yg gegeh cr resepi, jumpa lak yg senang, laju la aku buat, yg ni ngam2 x lembik, x keras beb, cuba lah...


mak lagenda : hari yg org post n3 tu tgh gegeh dok bako lagi satu mak, heeeeee


bdk johor : lu nak panggey kueh doremon pon leh beb, xde masalah... ahahahaha


wan nurul : sbbnye, x boh pandan, boh kaler je... hehehehe

errr, cemana yg xde rempah tu dear?


izan : aah, anak akak suke plak mkn, yg ni kalau izan buat, pejam mata pon lepas... :)


zulkbo : yg penting kopi o aik cheong...kehkehkeh


Cik Ina : janji sedap kat tekak kami cik ina... heeee


mama aini : mana ada rajin nya ma, teringin nak mkn, kalau beli 40sen seketul, x puas mkn... :P

.: iEyLa :. said...

erkk..kalau g bazar time pose sure kne beli nih...
dapnye kak..t watkan tuk adik k.. :p