Tabung Maya Puteriku :P

Monday, December 12, 2011

Santai.... :D

Salam.....


jom release kan tensen sempena minggu baru yang biru ini :P


1.Tahukah anda apabila 350ml air yang diambil dari sinki dan kemudiannya dituangkan ke dalam cerek yang mengandungi 150ml air suling dan dibiarkan terdedah kepada nyalaan api bersuhu 100 darjah celcius akan menghasilkan satu cecair yang dinamakan air masak.

2. Percayakah anda yang air sirap merupakan salah satu bahan asas dalam pembinaan sebuah helikopter. Ini kerana kajian telah dibuat, seorang pembina helikopter memerlukan air sirap untuk menghilangkan keletihan semasa membuat helikopter, tanpa air sirap mungkin helikopter tersebut tidak dapat disiapkan.

3. Sebuah kereta yang dipandu selaju 220 km/j tidak akan dapat memotong kereta yang dipandu selaju 40 km/j sekiranya kereta-kereta tersebut dipandu dari arah yang bertentangan

4. Tahukah Anda dalam bahasa Inggeris dan ….Italy…., jurugambar dikenali sebagai paparazzi. Perkataan itu dipercayai diambil dari watak paparazzo dalam filem La Dolce Vita yang diterbitkan oleh Federico Fellini pada tahun 1960. Dalam bahasa melayu pula, ayah kepada seorang budak yang bernama Razzi juga boleh dikenali dengan nama papa Razzi.

5. Tahukah Anda bendera negara Denmark telah dicipta 700 tahun lampau, menjadikan bendera paling lama digunakan di dunia lebih lama daripada penggunaan susu cap bendera.

6. Tahukah Anda magnet ialah sejenis logam yang juga digelar besi berani. Sebagaimana namanya magnet ialah besi yang berani menarik butir-butir besi lain kearahnya. Bagaimanapun orang yang diupah untuk menarik kereta bukanlah magnet.

7. Tahukah Anda cicak memutuskan ekornya apabila diganggu. Apabila cicak menyedari yang dia diekori oleh sesuatu, ia akan memutuskan ekornya supaya benda itu tidak mengekorinya lagi atas alasan tanpa ekor sudah tentu ia tidak akan diekori lagi.

8. Tahukan anda bahawa seorang manusia normal tidak boleh menyentuh telinganya sendiri menggunakan siku.

9. Tahukah Anda burung dapat pulang ke sarangnya walaupun telah keluar kadangkala hingga beribu kilometer daripada sarangnya tanpa sesat atau silap walaupun tanpa bantuan kompas. Ini kerana setiap sarang burung mempunyai alamatnya yang tersendiri sebenarnya.

10. Tahukah Anda bunyi perkataan lempeng dan tempeleng adalah hampir sama walaupun ia berbeza dari segi rupa bentuknya. Tapi, walaubagaimanapun orang yang kena tempeleng masih boleh memakan lempeng apabila dia berasa lapar.

11. Tahukah Anda gunung berapi yang berusia tiga ratus tahun disahkan masih aktif untuk meletup. Tapimengikut kajian ahli gunung, api elektrik di rumah kita tidak akan aktif jika tidak membayar bilnya selama tiga bulan.

12. Tahukah Anda orang yang tidak pernah kisah langsung tentang wang ringgit, pangkat, kedudukan dan harta dunia ialah Orang Utan.

13. Tahukah Anda ahli sains seluruh dunia bersepakat jika nasi ayam dimakan sewaktu lapar, perut kita akan mengalami satu tindakbalas yang berupa kekenyangan. Nasi ayam juga boleh digunakan sebagai ubat untuk menggembirakan hati kita bila nasi ayam yang dimakan itu dibelanja oleh kawan kita.

14. Dan tahukah anda bahawa hampir kesemua pembaca post ini telah mencuba untuk menyentuh telinga menggunakan siku?

13 comments:

mr.curly said...

mule2 wa xpaham..tp no10 tu wat wa tlebih paham..hahaha

mama aini said...

nice info..abby mama suke yg no 4 tu..hikk2x..

Noraim said...

wahh, saya taktahu langsung. hihi.

Mak Lagenda said...

bhahaha..mula2 mmg rasa nak sentuh telinga dgn siku sendiri taim membaca fakta2 ni tapi mak tak TERbuat.

So, mak tak termasuk lah dlm fakta ke 14 tu kan!

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

sis...tiba2 je saya suba usik telinga ngan siku..ekeke

gedek! said...

ini bukan release tension...

ini sengal...

haha!

Dyla Qistina said...

uish tak sangka ek lempeng ngan tempeleng sama bunyiknye rupenye. fakta yang lucu dan menggelakkan diriku ! ihik2!thanks for sharing!

el said...

wakakakakak nasi ayam x leh blah

Izan Ishak said...

tak boleh sentuh telinga ngan siku....huwaaaaa!

apik pehe said...

hak ah..dari tadi lagi duk sentuh telinga..hehe

kakchik@ella said...

tak pernah cuba pong sentuh tinga guna siku tu, abby. kahkahkahkah. kelakar siot!!

gadisBunga said...

nasib baik saya tgh malas skrg. kalau tak mmg dah lama saya try menyiku telinga sendiri. hahah!

salam singgah.... :)

Ummi said...

hahaha..nyampah tau...saje je kak abby ni..okeh..boleh release tension..nak gelak lg.hahaha